Waarom VoIP?

VoIP staat voor Voice-over-IP en is dé oplossing op het gebied van zakelijke telefonie.

Voordelen van VoIP voor bedrijven

Er zijn veel voordelen van VoIP bellen voor bedrijven. Het is goedkoper dan analoge en ISDN telefonie. Dit komt voornamelijk doordat er geen fysieke telefoonlijn meer nodig is. Alles gaat nu via een internetverbinding. Een ander voordeel is de kwaliteit van de spraak. Bij VoIP is HD bellen mogelijk. Bij een dergelijke hoge kwaliteit verbinding is het net of iemand naast je staat, zo helder.

Bij ISDN telefonie heb je een telefooncentrale nodig om meerdere telefoontoestellen te kunnen aansluiten. Ook het gebruik van bijvoorbeeld een keuzemenu of wachtrij is alleen mogelijk als er een telefooncentrale aanwezig is. Veel VoIP providers bieden Hosted VoIP aan, waarbij er gebruik kan worden gemaakt van professionele telefooncentrale functies in de cloud.

Enkele voordelen op een rij:

Optimaal bereikbaar

Flexibel en betrouwbaar

Kostenbesparend

Thuiswerken met VoIP

Een ander groot voordeel van bellen via internet is eenvoudig: thuiswerken. Zo kan je overal waar je internet hebt bellen zoals op de zaak. Je belt gewoon uit met het zakelijke telefoonnummer daarnaast kunnen inkomende zakelijke telefoontjes worden ontvangen.

Minder bekabeling op kantoor

Kantooromgevingen met VoIP kunnen volstaan met minder bekabeling omdat de computer en de VoIP telefoon op een poort aangesloten kunnen worden. Een groot voordeel bij telefonie in de cloud. Het telefoontoestel functioneert dan als een mini-switch: je stopt de netwerkkabel die nu in de computer zit in de telefoon en vanaf de telefoon sluit je een kabel aan naar je computer.

Meer gelijktijdige gesprekken

Het aantal gesprekken dat tegelijkertijd plaats kan vinden met zakelijk VoIP over één netwerkverbinding is nagenoeg onbeperkt. Dit in tegenstelling tot een analoge verbinding waarbij je in gesprek bent als je aan het bellen bent (of bij ISDN-2 bij twee gelijktijdige gesprekken). Slechts de snelheid (bandbreedte) van de verbinding en het abonnement bij jouw VoIP provider beperkt het aantal gesprekken dat je tegelijkertijd kunt voeren.

Toch bereikbaar bij een internetstoring

Bij bellen via internet kan er niet gebeld worden als er een internetstoring is. Bij VoIP kan het zo ingesteld worden dat binnenkomende gesprekken doorgezet worden naar een mobiele telefoon, zodra er geen internet is. Dit gebeurd automatisch. Je bedrijf is op deze manier toch nog bereikbaar. Ditzelfde geldt natuurlijk bij stroomstoringen.

Meer lijnen voor minder geld

Heb je als bedrijf een ISDN-2 aansluiting dan kunnen niet meer dan 2 mensen tegelijkertijd bellen. Een derde beller krijgt in principe een gesprektoon te horen. Bij VoIP is dat verleden tijd. Het aantal gesprekken dat tegelijkertijd plaats kan vinden is nagenoeg onbeperkt. Alleen de bandbreedte van de internetverbinding beperkt het aantal gesprekken dat je tegelijkertijd kunt voeren. Bepaalde VoIP providers beperken commercieel gezien hun abonnement, let daarop bij het kiezen.

Op de hoogte blijven van ons laatste nieuws?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

[mc4wp_form id="658"]