IP- adres

VoIP maakt hierbij gebruik van het IP-protocol. Dit is hetzelfde protocol dat informatie via internet te verzendt.

VoIP is te gebruiken via een traditionele internetverbinding in combinatie met een VoIP geschikte telefoon. Via internet maken de toestellen verbinding met de telefooncentrale. Er is alleen een internetverbinding nodig, om te kunnen bellen en gebeld te worden. Daarom is zakelijk VoIP uitstekend in te zetten voor thuiswerkers en flexwerkers.

Ook maakt VoIP het mogelijk om meerdere vestigingen te koppelen. Elke collega op een locatie in het buitenland belt op die manier gratis met een medewerker op de kantoor locatie in Nederland.
Storingen in de internetverbindingen en andere onregelmatigheden worden automatisch door het systeem gedetecteerd en opgelost.

Hoe werkt VoIP voor bedrijven?

Voice-over-IP werkt via Power over ethernet: deze techniek zorgt ervoor dat de apparatuur haar stroom ontvangt via de ethernetverbinding. Een stopcontact in de buurt is daardoor niet meer nodig. Een telefoontoestel hoeft enkel te worden uitgerust met een ethernetkabel. Een speciale router is hier wel voor vereist.

Functionaliteiten VoIP

Webconferenties worden een stuk makkelijker met VoIP. Het systeem biedt mogelijkheden om vergaderingen op te nemen en schermen te delen. Ook controle en support op afstand is mogelijk. Het aantal gebruikers is ongelimiteerd.

Call Centers zijn uitermate gebaat bij de professionele VoIP- functies.
Call Centers en Contact Centers kennen een heel eigen dynamiek als het gaat om telefonisch contact met klanten. De kwaliteit van de gesprekken kan de wachttijd beïnvloeden. Daarnaast is geen medewerker hetzelfde in de afhandeling van een gesprek. VoIP geeft inzicht in zowel processen, cijfers als inhoud van de gesprekken. Realtime wachtrij statistieken en monitoring, geavanceerde wachtrij strategieën en call reporting zorgen voor gedetailleerde informatie over de wachtrij. Planners en leidinggevenden kunnen medewerkers hier direct op sturen.
Bij het inwerken en monitoren van medewerkers is de ‘Barge in/Luister/Fluister’ functionaliteit ideaal. Zo kan een gesprek real-time worden beïnvloed en sneller afgerond met de juiste informatie, zonder dat de klant steeds in de wacht moet worden gezet. Wel zo professioneel.

App

Een handige App zorgt ervoor dat medewerkers inkomende gesprekken voor hun vaste nummer op hun mobiel ontvangen. Ook maakt de App uitgaande gesprekken vanuit het vaste nummer mogelijk. Gewoon vanuit de opgeslagen contacten. Een vaste bureaustoel wordt op die manier nagenoeg overbodig.