Leon van der Pluijm, nu directeur van Telepuls, is zoon van de oprichter Ron van der Pluijm en sinds 2004 betrokken bij het familiebedrijf. Hieronder zijn verhaal.
Hoe ben je ooit begonnen bij je ouders te werken?
Het was eigenlijk niet de bedoeling om te starten bij het bedrijf van mijn ouders. Ik was bij KBB Vendex werkzaam als interim manager voor Praxis filialen. Omdat daar niet zoveel doorstroom mogelijkheden waren nam ik ontslag en begon toen tijdelijk bij mijn ouders.
Toen kwam de Economische Crisis. Die sloeg toen ook bij ons bedrijf hard toe. We moesten inkrimpen met personeel. Ook ik moest op zoek naar een andere baan. Om mijn ouders te steunen ben ik enige tijd later toch terug gekomen. Ik was inkoper van de apparaturen en leerde zo de leveranciers en de producten goed kennen. Ons team was klein en dan smelten functies al gauw samen en deed toen ook verkoop binnendienst erbij waardoor ik al snel onze klanten leerde kennen. Eerst telefonisch en toen ze vroegen om ook eens langs te komen ging ik al gauw naar buiten toe.
“We kennen alle klanten persoonlijk.”
Veel klanten zijn al lange tijd aan jullie bedrijf gebonden. Hoe komt dat?
Juist nu hebben we er profijt van dat we een klein team zijn, we kunnen klanten echte service bieden. Dat is ook wat ze in ons waarderen. Je krijgt direct iemand aan de lijn als er problemen zijn.
We denken met de klant mee, proberen niet koste wat koste iets te verkopen, maar kijken wat het beste bij de klant past. Tegenwoordig met de moderne technieken zijn telecom pakketten makkelijker en goedkoper te implementeren. Het is makkelijk, niet duur en betrouwbaar. En dat is wat de klant wil.
Jullie hebben veel MKB bedrijven als klant. Hoe komt dat?
Heel veel MKB bedrijven zijn te klein voor een partij als KPN of Ziggo. Ze krijgen daar geen vaste klantmanager. Maar men zoekt met Telecom diensten toch een partij om persoonlijk mee te kunnen sparren. Telecom is toch een essentieel onderdeel van je bedrijf en dan is het fijn als je direct met iemand kan schakelen als het nodig is.
Heb je nog tips voor ondernemers?
Veel bedrijven zijn bang voor verandering. Ze zijn tevreden met hun Telecom diensten en kijken liever niet verder. Maar als je wel verder kijkt zie je vaak dat er toch ruimte is voor verbetering, 9 van de 10 keer kan het goedkoper.